יש מילה אחת, שלמרות שהיא אמורה לשרת אותנו – גורמת לבעלי עסקים רבים לתחושת אי נוחות מיידית.
לא "מס" ולא "מלאי". המילה היא: שיווק.

זה אפילו לא תחושה זו עובדה, דו"ח של משרד הכלכלה מצא ששיווק היא הסיבה המרכזית שבגללה עסקים נסגרים, דרך אגב, איכות המוצר היא אחת מהסיבות בעלות ההשפעה הקטנה ביותר על סגירת העסק

עבור לא מעט עצמאים, יזמים ובעלי עסקים קטנים, שיווק מרגיש כמו ללבוש תחפושת.
כמו לעמוד על במה ולצעוק משהו שאף אחד לא ביקש לשמוע.
תחושה של מכירה עצמית, הצגה מוגזמת, אולי אפילו חציית קווים.

“אני לא רוצה לשכנע אנשים”, “זה מרגיש לי לא אותנטי”, “אני לא כזה…”

המשפטים האלה לא נדירים.
ויש להם שורשים עמוקים.

אז איך בכל זאת אפשר להשתחרר מהתחושה הזו?
איך אפשר להתחיל לשווק את עצמנו – לא רק בלי בושה, אלא עם גאווה?

קודם כל – בוא נבין את המקור לאמונה

התחושה הזו, ששיווק הוא פעולה "מלוכלכת", לא מגיעה משום מקום.

לרובנו הייתה אינטראקציה שלילית עם שיווק:

  • נציג טלפוני שלא הרפה.
  • מודעה שהבטיחה פלאים ונגמרה באכזבה.
  • פרסומת שצעקה עלינו עם מוזיקה מוגזמת ומחיר מהבהב.

במהלך השנים, המוח שלנו קשר בין שיווק לבין דחיפה, לחץ, מניפולציה.
אז מה הפלא שכאשר אנחנו צריכים לשווק את עצמנו – אנחנו מתכווצים?
אבל הנה החדשות הטובות: השיווק שאתה מתכווץ ממנו – הוא לא השיווק שאתה חייב לעשות.

ההבדל בין שיווק רע לשיווק טוב

שיווק רע הוא כמו מיקרופון פתוח בקניון – מישהו שצועק כדי שכולם ישמעו.
שיווק טוב הוא כמו שיחה בבית קפה – אמיתית, מדויקת, נעימה.
שיווק רע מתמקד בלמכור.

שיווק טוב מתמקד בלפגוש את האדם הנכון, ברגע הנכון, עם הדבר הנכון.
שיווק טוב לא עוסק בלשכנע. הוא עוסק בלספר.

וזה בדיוק מה שאתה יודע לעשות: לספר.
על מה שאתה מאמין בו. על מה שאתה יוצר. על מי שאתה.

אז איך מתחילים לשנות את התחושה

1. משנים את ההגדרה של "שיווק"
במקום לחשוב על שיווק כעל “למכור את עצמי”, תחשוב עליו כעל "לשקף את הערך שאני מביא לעולם".
אין כאן שום זיוף. ההפך – זו דרישה לאותנטיות.
אם יש לך ידע, שירות או מוצר שיכול לעזור – למה לא לתת לו הזדמנות להגיע אל האנשים שזקוקים לו?

2. מדמיינים את השיווק כשיחה, לא כהצגה
אתה לא צריך לעמוד על דוכן ולצעוק "קנו ממני!".
מספיק שתהיה נוכח. שתשתף. שתספר סיפור.

פוסט טוב הוא לא סיסמה שיווקית – הוא רגע אנושי. חוויה. תובנה.
לכן, אם אתה לא אוהב “לשווק”, תתחיל מלהגיד משהו אמיתי.

3. מאמצים את סגנון השיווק שמתאים לך
לא כל אחד צריך להיות אינסטגרם-רילז-טיקטוק-מיליונר.
יש מי ששיווק עבורם הוא וידאו מצחיק, ויש מי שמעדיף פוסט אחד לחודש.
שיווק טוב הוא כזה שאתה יכול להתמיד בו לאורך זמן – ולכן הוא חייב להיות שלך.
כמו בגדים: אם זה לא נעים ללבישה – לא תלבש את זה פעמיים.

דוגמה מהחיים:

רותם, בעל עסק קטן לליווי תזונתי, הרגיש בדיוק כך:
"אני מאמין במה שאני עושה, אבל לא מסוגל לפרסם את עצמי. זה פשוט מביך אותי."
במקום להתחיל בקמפיין, הוא התחיל בסיפור.

פוסט קצר על איך הוא בעצמו ניסה 9 דיאטות לפני שהבין שמה שעובד זה לא 'שיטה', אלא יחס.
התגובות לא איחרו להגיע.
ולא – הוא לא מכר בפוסט ההוא שום דבר. רק שיתף.
אבל הלקוחות התחילו להגיע. דווקא בגלל שהוא לא ניסה לשכנע – אלא פשוט להיות שם.

לסיכום

האמונה ששיווק הוא "מלוכלך" היא אמונה שנולדה מהתנסויות קודמות – לא מהמהות של שיווק עצמו.
שיווק לא חייב להיות דחיפה.
הוא יכול להיות גשר.
בין מי שאתה – לבין מי שצריך אותך.

אז בפעם הבאה שאתה מתלבט אם לפרסם את עצמך, תשאל:
"האם אני מוכן לא לתת לאנשים הזדמנות להכיר את מה שיש לי לתת?"
אם התשובה היא לא – כנראה שהגיע הזמן להמציא את השיווק בדמותך מחדש.