יש סיכוי טוב שהגעת לעסק שלך מתוך תשוקה. אולי אתה מטפל מעולה, מורה דרך, בעלת סטודיו, יועץ, מעצבת, אופה או מומחית למערכות מידע. אתה טוב במה שאתה עושה – אבל אז מגיע הרגע שבו מישהו לוחש: "ועכשיו תשווק את עצמך."

ופה, לא מעט בעלי עסקים חוטפים צמרמורת קלה.
כי מה הקשר בין להיות מקצוען לבין לדעת לשווק?

התגובה הנפוצה? "אני לא בנוי לזה. אני בכלל לא איש שיווק."
אז רגע לפני שאתה מוותר על הרעיון, בוא נדבר על זה.

מה זה בכלל אומר להיות "איש שיווק"?

כשאנחנו שומעים "שיווק", אנחנו מדמיינים לעיתים דמות חלקלקה עם חליפה, מצגת, סליידים, וקול רדיופוני. אולי מישהו שמוכר לנו משהו שאנחנו לא צריכים.
אבל שיווק – במיוחד לעסק קטן – זה לא זה.

שיווק עצמי הוא לא מקצוע נפרד. הוא לא משהו שחיים ממנו בצד.
שיווק הוא היכולת לספר לעולם על הערך שיש לך לתת.

וכשחושבים על זה כך – כל בעל עסק כבר עוסק בשיווק, גם אם הוא לא קרא לזה בשם.

אתה כבר עושה שיווק – פשוט לא קורא לזה כך

כל פעם שסיפרת למישהו על מה שאתה עושה – שיווקת.
כשלקוח חוזר וממליץ עליך – זה השיווק הכי טוב שיש.
כשכתבת פוסט שהגיע ממקום אמיתי – גם זה שיווק.
כשאמרת "אני לא עושה מבצעים, אבל אני כן נותן יחס אישי" – גם זה מסר שיווקי.

שיווק הוא לא טריק. הוא לא הצגה. הוא סיפור.
הסיפור שלך. ואם אתה לא תספר אותו – מי כן?

אז איך בכל זאת עושים את זה בלי להרגיש זר?

1. תפסיק לנסות "לשווק". תתחיל לדבר.
כשתנסה להיות איש שיווק – אתה כנראה תרגיש לא אותנטי.
אבל כשאתה פשוט מדבר עם אנשים על מה שאתה עושה – אתה נשמע אמיתי. וזה מה שהקהל שלך מחפש.
אתה לא צריך להיות מקצוען בשיווק. אתה צריך להיות מקצוען בלהיות אתה.

2. תן למה שאתה עושה להוביל
אם אתה אוהב את מה שאתה עושה – תן לזה לזרוח. ספר על תהליך שעשית עם לקוחה. שתף רגע שקרה בעסק. העלה תמונה של מוצר שאתה גאה בו.
אנשים לא רוצים שימכרו להם – הם רוצים להתרגש יחד איתך.

3. תזכור ששיווק הוא גשר, לא קיר
התחושה שאתה לא "איש שיווק" נובעת מהפער: אתה עומד בצד שלך של הנהר, הלקוחות בצד השני – ואתה לא יודע איך להגיע אליהם.
שיווק הוא לא קיר שחוסם אותך – הוא הגשר שמאפשר לך לגשת.

שאל את עצמך:
מי יפסיד אם לא אספר על מה שאני עושה?
איזה שינוי אני יודע לייצר – ואיך אנשים ידעו עליו אם אשאר שקט?
מה הדרך שבה אני כן מרגיש בנוח לדבר – ואיך אוכל להשתמש בה גם בשיווק?

לסיום

לא נולדת איש שיווק – מצוין.
זה אומר שאין לך הרגלים מגונים של "איך זה אמור להיראות".
אתה יכול לבנות את הדרך שלך. הדרך שמתאימה לאופי שלך, לערכים שלך, לשפה שלך.

שיווק הוא לא רק מקצוע. הוא כלי.
והכלי הזה יכול להיות טבעי, אנושי, אמיתי – כזה שבא ממך, ולא עליך.

אז אם אתה שואל "איך אני אמור לשווק משהו?"
התשובה היא: בדיוק כמו שאתה יודע להיות איש מקצוע – אתה יכול ללמוד להיות גם המספר של הסיפור שלך.
ולפעמים, זה כל מה שצריך.