כשאנחנו שומעים את המילה "שיווק", אנחנו מיד מדמיינים פרסומות, שלטי חוצות או משפיענים בפוזה מושלמת. אבל שיווק הוא לא רק עסקי. האמת? הוא כמעט אף פעם לא רק עסקי.
כי לפני שאנחנו מוכרים מוצר – אנחנו מוכרים רעיון. ולפני הרעיון – אנחנו מוכרים את עצמנו. לאו דווקא במובן הציני של "למכור את עצמך", אלא במובן האנושי: לגרום לאחרים לראות אותנו, להבין אותנו, להאמין לנו, ללכת איתנו. זה שיווק. והוא קורה כל הזמן – גם (ובעיקר) כשאנחנו לא שמים לב.
שיווק כדרך לתקשר
ניקח רגע את השיווק מהמשרד – הביתה.
הורה שמנסה לשכנע את הילדה ללכת לישון מוקדם – עושה שיווק.
מורה שמנסה לרתום כיתה עייפה לנושא חדש – עושה שיווק.
אדם שמתחיל דייט ראשון ומנסה להסביר למה כדאי לבחור דווקא בו – לגמרי עוסק בשיווק.
שיווק הוא לא (רק) מה שאתה אומר, הוא מה שאתה משדר – ואנשים קולטים את זה כל הזמן.
מה שמורכב הוא שלרוב, אנחנו לא מתייחסים לזה כ"שיווק". אנחנו קוראים לזה "שיחה", או "שכנוע", או "הבעה עצמית". אבל מה שמשותף לכולם הוא הרצון להשפיע – ולהיות מובנים.
אנחנו משווקים כשאנחנו מספרים סיפור
כל מי שסיפר פעם על חופשה, נתקע בפקק, חיפש עבודה, ביקש העלאה, ניסה להסביר את עצמו לבן/בת זוג – עסק בשיווק.
האם הסיפור שלך גרם למי שמולך להזדהות?
האם הצלחת להעביר את המסר בלי להיכנס למגננה?
האם נתת מקום לקול שלך להיות ברור ואמין?
אלה שאלות שיווקיות.
והתשובות אליהן קובעות לא רק אם יקנו את השירות שלך – אלא אם יאמינו לך. ואם יתחברו אליך. ואם יילכו איתך.
שיווק קשור לזהות שלך – לא רק לתוכן
הרבה אנשים מרגישים דחייה מהמילה "שיווק" בגלל התחושה שזה אומר "לשחק משחק", או להיות מישהו שאתה לא. אבל למעשה, שיווק בחיים האישיים הוא לא על להעמיד פנים – אלא על למצוא את הדרך שלך להיות ברור, מבלי לוותר על מי שאתה.
וזה קשה יותר ממה שזה נשמע.
אנחנו לא תמיד יודעים איך לדבר על עצמנו. מה לספר ומה להשאיר בצד. מתי להבליט חולשה ומתי עוצמה. האם להיות ענייניים או רגשיים. והאם יש דבר כזה “נכון”.
התשובה? אין דרך אחת. אבל יש דרכים שמדויקות לך יותר – ודרכים שגורמות לך להרגיש זר בתוך עצמך.
צפו בסרטו הקצר:
שיווק מתחיל מהקול הפנימי
אם אתה מרגיש מבוכה כשאתה מציג את עצמך – זה סימן שיש נתק בין מה שאתה מאמין עליו לבין איך שאתה רגיל להציג אותו.
אם את מרגישה ש"את לא טיפוס שיווקי" – זה כנראה כי מה שראית עד היום כ"שיווק" פשוט לא דיבר בשפה שלך.
אבל שיווק יכול להיות רך. מצחיק. עוקצני. מינימליסטי. צבעוני. שיווק יכול להיראות כמו הסיפור שאת מספרת לחברה טובה – רק כזה שמספרים לעולם.
ומה זה אומר בפועל?
- זה אומר שאם אתה עצמאי, סיפור החיים שלך הוא כבר חלק מהמותג.
- אם את שכירה, הדרך שבה את מציגה את עצמך יכולה לפתוח או לסגור דלתות.
- אם אתה מרצה, הדרך שבה אתה מדבר על עצמך תקבע אם יזכרו את התוכן או רק את המצגת.
- ואם את סתם אדם בעולם – שיווק זה לדעת להאיר את מה שחשוב לך, ולא רק לקוות שיראו את זה לבד.
לסיכום: שיווק זו לא תחבולה – זו מיומנות אנושית
שיווק עצמי בחיים הפרטיים הוא לא ניסיון לשכנע מישהו במשהו. הוא היכולת לייצר נוכחות שיש בה אמת, בהירות והשפעה.
וברגע שמבינים את זה – השיווק כבר לא מרגיש כמו מסיכה. הוא מרגיש כמו מראה.
ואז, הוא לא רק עוזר לקדם אותך – הוא עוזר לך להכיר את עצמך טוב יותר.