4 טיפים: כך תעברו את תקופת הבחינות בשלום

תקופת הבחינות הגיעה ואיתה הלחצים, המתחים וחוסר הוודאות. אז איך הכי נכון להתנהל בתקופת הבחינות? איך כדאי ללמוד ועם מי? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעבור את תקופת הבחינות בשלום:

 

1. לישון ולקום בשעות קבועות

לא משנה אם זה בגלל מפגשים עם חברים (ללמוד, בטח שללמוד…), חיי לילה (למי שעוד יש כאלה), עבודה במשמרות או אילוצים אחרים – במהלך הסמסטר רובנו ישנים בצורה לא סדירה.
אבל, בתקופת הבחינות כדאי לתכנן את שעות השינה בצורה טובה כך שלא נגיע עייפים לבחינה.

 (צילום: shutterstock)

(צילום: shutterstock)

 

הבחינות המוקדמות מתחילות בדרך כלל בסביבות שעה 09:00, לכן כדאי לכוון את השעון המעורר לשעה 07:00. למה לשעתיים לפני? כי למוח שלנו לוקח זמן מהרגע שאנו קמים ועד שהוא יכול לפעול בעצימות גבוהה – בדרך כלל שעתיים אחרי ההתעוררות.

 

מה נעשה בשעתיים הללו? נוודא שיש לנו את כל מה שאנו זקוקים לו בזמן הבחינה, נאכל ארוחת בוקר עשירה בפחמימות מורכבות (דגני בוקר או לחם מלא), נתקלח, נגיע 20 דקות לפני לתפוס מקום בכיתה או כל דבר אחר שיכול לעזור לנו לקראת הבחינה.

 

כדאי להתחיל לקום בשעה קבועה כשבועיים לפני תחילת הבחינות בכדי לתת לגוף זמן להתרגל ולהפוך את ההתעוררות בשעה הזו להרגל. לאחר תקופת ההסתגלות נבחין שאנחנו ערניים הרבה יותר ומצליחים להתרכז בצורה טובה יותר גם בלי כמות אדירה של קפה בוורידים.

אגב, בימים בהם שאין לנו בחינה – כדאי לכוון את זמני הלמידה לאותה שעה בה הבחינה תתקיים בפועל. אם הבחינה מתוכננת לשעה 09:00, כדאי שבכל הימים בהם תכננו ללמוד לבחינה נקדיש את השעה הזו ללמידה כך שגם כאן ניצור הרגל ונחזק את הקשרים במוח בהתאם.

 

2. ללמוד עם חברים

במהלך הסמסטר ניסינו ללמוד עם חברים, באמת שניסינו… אבל כל פעם מצאנו את עצמנו מדברים על מיליון ואחד דברים יותר מעניינים במקום ללמוד. אחרי כמה פעמים החלטנו לוותר על התענוג.

אבל לימוד עם חברים לקראת בחינה יכול להיות מאוד פורה, אם רק נתנהל נכון. למידה לקראת בחינה מתחלקת לרוב לשני חלקים: שלב א’: חזרה על החומר, שלב ב’: פתרון תרגילים ושאלות ממבחנים קודמים.

כדי להגיע מפוקסים ללמידה עם החבר/ה מומלץ שאת החלק הראשון של הלמידה נעשה לבד ואת החלק השני, בייחוד ביום האחרון ללמידה, נבצע עם החברים שלנו.

 (צילום: shutterstock)

(צילום: shutterstock)

 

פתרון תרגילים או מענה על שאלות היא פעולה אקטיבית ולכן קל יותר להתמקד ולהתמיד בה לעומת למידת החומר שבדרך כלל נוטה להיות פאסיבית יותר ולא פעם משעממת יותר והשעמום מאוד מהר מוביל לשיחות, חפירות ודיונים על כל נושא שבעולם שהוא לא החומר לבחינה הקרובה.

 

בנוסף, כאשר אנחנו פותרים שאלות או תרגילים ביחד (זה לצד זה) אנחנו יכולים להשוות תשובות ולבחון את הדגשים וההבדלים מיד בתום המענה, כאשר השאלה עדיין “טרייה” אצלנו בראש, במקום לחכות למענה בפורום או בקבוצת הלימודים שפתחתנו בוואטסאפ.

 

3. לא ללמוד ביום הבחינה (גם אם היא בערב)

לא ללמוד ביום הבחינה? למה?! אבל יש עוד כמה שעות של למידה לנצל לא?!

אז זהו, שלא… לכל אחד מאתנו יש קיבולת למידה מסוימת ביום עד שאנחנו מתעייפים ולא יכולים ללמוד או להתרכז והתחושה היא שהמוח שלנו פשוט הפך לעיסה מרוב לימודים ולא קולט כלום.

אם הבחינה בערב ואנחנו לומדים מהבוקר, אולי נספיק לשנן עוד קצת חומר ,אבל נגמור חלק חשוב “מהמצבר” שלנו עוד לפני שנגיע לבחינה. מה שנוכל להשיג מעוד כמה שעות של למידה לא ישתווה למה שנפסיד בבחינה בגלל העייפות וחוסר הריכוז.

 

רגע?… מה אם הבחינה בבוקר? לא כדאי להתחיל ללמוד לבחינה הבאה כבר באותו יום ?!

גם פה התשובה היא לא. במהלך הבחינה אנחנו מגייסים כל ביט אפשרי של ריכוז ומאמץ, מה שמוביל בדרך כלל לעייפות וחוסר ריכוז. גם אם אנחנו מסוגלים ללמוד לבחינה אחרת אחרי שנבחנו בשעות הבוקר, סביר שהאפקטיביות וההספק יהיו נוראיים…

 

את מה שאפשר לעשות אחרי שמסיימים את הבחינה תקראו בטיפ הבא

 

4. סידורים בתקופת הבחינות

תמיד בתקופת בחינות הדירה שלי מבריקה ומצוחצחת ועוד אחרי הזנחה של סמסטר שלם.

 

האמת שאצל רובנו זה ככה, כשאין לנו כוח ללמוד אנחנו פתאום עושים כלים, ספונג’ה, כביסה, ממלאים את המקרר בקניות, מתחילים לתקן דברים, הכל! רק להתחמק מהלימודים ולא להרגיש רע עם זה (היי!! עד שסופסוף ניקיתי את הבית, זה מאוד חשוב!!!).

הבעיה שכל הסדר והארגונים “הדחופים” הללו באים על חשבון הזמן שאנחנו צריכים ללמוד בו… לכן כדאי את כל הסידורים, הניקיונות והקניות לבצע אחרי הבחינה ולפני שאנחנו מתחילים ללמוד לבחינה הבאה.

את הזמן שאנו יכולים לנצל בצורה טובה ללמידה עדיף לנצל ללמידה, זמן שבו האפקטיביות אינה בשיאה זה הזמן שננצל בשביל המטלות והסידורים.

 

בהצלחה בתקופת הבחינות!!

 

רן שמשוני הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס להנחית והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספר “סודות הלמידה ” כפיר מנשה, מדריך בפסיפס, מתמחה בהדרכת סטודנטים.

פורסם במקור כאן.

"מי שמאכילים אותו בכפית אינו לומד דבר אלא את צורת הכפית" א.מ.פורסטר