מדריך: מה צריך לעשות בתחילת הסמסטר

אז שנת הלימודים האקדמית החלה וכעת צריך לברר “מה לומדים קודם”, “איך מספיקים הכל” ו”עם מי לומדים”. כתבה שנייה

כתבה שנייה בסדרה

 

זהו, החלה שנת הלימודים באקדמיה, הכל עדיין קצת לא ברור ומוזר… מה צריך לעשות, מתי ואיפה ובכלל נראה שהכאוס שולט ושייקח עוד זמן עד שנבין בדיוק מה קורה פה.

 

כדי להתמודד עם תחושת הכאוס אנחנו צריכים להשתמש בשורה של מיומנויות שיעזרו לנו לעבור את שלב ההסתגלות ללימודים בהצלחה וגם מעבר לכך.

 

בכתבה הקודמת נגענו בשאלות איפה אני?, איפה ללמוד? וכמה ללמוד? מתוך מיומנויות הכאוס “יצירת סביבת לימוד נכונה” ו”הזמן האפקטיבי”. בכתבה הנוכחית נענה על השאלות “מה לומדים קודם”, “איך מספיקים הכל” ו”עם מי לומדים”.

 

 

 (צילום: Shutterstock)

(צילום: Shutterstock)

 

מה לומדים קודם?

זה עתה הסתיים השבוע הראשון או השני של הסמסטר וזאת הזדמנות נפלאה לבדוק לאיזה קורס אנחנו מקדישים את מרבית הזמן ומדוע. אם נחשוב על זה רגע סביר להניח שרובנו מקדישים את מרבית הזמן לקורס שהיה מעניין, לקורס שהמרצה שלו מלמד בצורה ברורה וקוהרנטית, שהוא כריזמטי וסוחף.

 

ואם כבר חושבים על זה אז בואו נבדוק גם מהי מידת השליטה שלנו בחומר הנלמד בקורסים השונים. רוב הסיכויים שנגלה שבקורסים שאנו משקיעים פחות אנחנו גם שולטים פחות בחומר הנלמד. האמת שאין פה הפתעה גדולה. אבל מה שכן מפציע זה שמרבית הסטודנטים לא עושים עם המידע הזה דבר.

 

הנה דוגמה המבהירה את העניין: נניח שיש לנו מטלות בשלושה קורסים. התחלנו במטלה של הקורס שאנחנו אוהבים, לאחר מכן עברנו למטלות של הקורס שאנחנו אוהבים קצת פחות ובסוף הגענו למטלות של הקורס שאנחנו לא מחבבים במיוחד.

 

כעת ייסורי המצפון, שמלווים אותנו בדרך כלל לא מעט לאורך הסמסטר, קצת פחות מייסרים, הרי כבר הכנו מטלות בשני קורסים אז אפשר להתפנות קצת לצפות במשחק בטלוויזיה, לקפוץ לחבר שמזמן לא פגשנו או כל הסחת דעת שתעלה בדעתנו – העיקר שלא נצטרך להתמודד עם הקורס הארור.

 

כאן מתחילה ההידרדרות… סביר להניח שדחיית ההתמודדות בקורס הפחות אהוב תחזור על עצמה שוב ושוב באותו הקורס והשילוב בין קורס שאנו לא מחבבים לכך שאנו לא באמת לומדים יהפוך אותו תוך שבועות ספורים לקורס קשה ולא מובן.

בניגוד ללימודים בתיכון, שם האחריות ללמידה מתחלקת שווה בשווה בין המורה להורה, באקדמיה האחריות על הלימודים היא שלנו, הסטודנטים, בלבד.

 

הפתרון הוא לקחת אחריות על הלימודים שלנו ולפעול הפוך מהנטייה הטבעית.

 

ככל שהקורס קשה יותר, אהוב פחות ומובן פחות, כך הוא יזכה ליותר שעות לימוד ויהיה הראשון שיקבל התייחסות ותשומת לב.

 

חשוב שנלמד את הקורס שאנו מתקשים בו כאשר אנו עדיין ערניים, מרוכזים וכשאין לנו לאן לברוח וכך יגדלו הסיכויים שבאמת נכין את המטלה כמו שצריך, עם ריכוז מרבי וראש פנוי, ובהתאם לכך יגדל הסיכוי להצלחה. 

איך מספיקים הכל?

כל מרצה נותן לסטודנטים בקורס שלו משימות לימודיות המספיקות בדיוק לשבוע – הבעיה שיש לנו שישה או שבעה מרצים…

 

הדרך לניהול נכון של הזמן היא תכנון מוקדם וכמה שיותר קרוב לתחילת הסמסטר, לפני שנוצרים פערים שנצטרך לרדוף אחריהם.

 

בשלב ראשון ננסה להבין כמה זמן למידה דורש מאתנו כל קורס בכדי שנהיה ברמת שליטה טובה בחומר הנלמד בו. תובנה זו תכלול את הזמן שלוקח לנו לענות על דף התרגול השבועי, לחזור על ההרצאה והתרגול ולהרגיש שאנו מבינים במה מדובר וגם את פרק הזמן שלוקח לנו לבצע כל משימה לימודית אחרת שקיבלנו במסגרת הקורס.

 

בשלב הבא עלינו להבין כמה זמן פנוי יש לנו בשבוע ללמידה, מעבר לנוכחות בהרצאות ובתרגולים או מחויבויות “קשיחות” אחרות כמו משמרות בעבודה וכו’.

 

בשלב השלישי ננסה לתכנן את שבוע הלמידה שלנו, כך שנדע בכל יום אילו קורסים אנו נלמד. גם אם נגלה שאין לנו מספיק שעות בשבוע לכל מה שאנו צריכים ללמוד, נוכל להגיב בחכמה, כך למשל נקבל החלטה מושכלת שאנו לומדים את כל הקורסים שלנו בצורה חלקית או לומדים שלושה קורסים בצורה מלאה ובשלושה נוספים לא נוגעים כלל.

 

ניהול הזמן מעביר את הכוח והשליטה בלימודים אלינו. אנו נדע מה נדרש מאתנו, למה אנו מסוגלים, ונלמד בהתאם ליכולות ודרישות אלו וכך נצמצם קצת את תחושת הכאוס.

 

עם מי ללמוד?

שותף טוב ללימודים יכול למשוך אותנו קדימה, לשקף לנו את רמת ההבנה שלנו את החומר וליצור מסגרת של מחויבות ללמידה.

אבל כיצד בוחרים שותף?

 

שותף ללימודים יכול להיות חבר טוב אך הוא חייב להיות שותף טוב. בדומה לשותף לדירה שלא חייב להיות חבר אך חייב לענות על מספר קריטריונים כדי שנסתדר איתו בתור שותף (למשל היגיינה, התחשבות בזולת וכו’). חשוב שנמצא שותף שרמת השליטה שלו בחומר תהיה דומה לשלנו, ואף משלימה (למשל שיהיה טוב בתיאוריה ואנו בפרקטיקה). חשוב שהשותף יהיה זמין ופנוי ללמידה איתנו. אם הוא מחזיק בשתי משרות ויש לו חברה שהוא מבלה איתה ועוד שני שותפים ללימודים בקורסים אחרים, אולי הוא מתאים לנו אך לא באמת נפגש.

שותף טוב יכול לעזור לנו להתגבר על תחושת הכאוס ולייצב אותנו.

 

לסיכום

אין ספק שבתחילת הסמסטר הראשון אנחנו חווים תחושות של חוסר וודאות וכאוס, אבל אם נשכיל לענות בתחילת הסמסטר על כל השאלות שסקרנו בכתבות הללו, נדע שאנו מתחילים את הלימודים האקדמאיים ברגל ימין.

שיהיה לכולנו בהצלחה.

 

רן שמשוני הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפסלהנחית והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספר “סודות הלמידה“.

פורסם במקור כאן:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5037704,00.html

"מי שמאכילים אותו בכפית אינו לומד דבר אלא את צורת הכפית" א.מ.פורסטר